דף הבית>>סיורים>>סיורים עפ"י נושאים>>מסע בעקבות העולם היהודי ותרבות האידיש בליטא

סיורים עפ"י נושאים

 

בס"ד

מסע בעקבות העולם היהודי ותרבות האידיש בליטא

 

סמינר לתרבות האידיש בוילנה

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d7/Vilna1.jpg/200px-Vilna1.jpg  בראשותו של ד"ר מרדכי יושקובסקי, מרצה לשפה, ספרות ופולקלור באידיש

במסגרת המרכז הבין לאומי לשפה ותרבות אידיש שליד הקונגרס היהודי העולמי

 

מסע בוילנה ובערים היהודיות שבסביבה

בהדרכת עקיבא סלע, מנהל המרכז "מירושלים לליטא"

 

הסמינר והמסע יערכו ב-  ד'- ח' בתמוז תשע"ו ( 10-14/7/2016)

 

יום ראשון( 10/7)  -  ת"א – ריגה – באוסקה – פוניבז' – קובנה (לינה)

לאחר נחיתה והתארגנות בשדה התעופה בריגה , נצא לעיר ונבקר במוזיאון גיטו ריגה, כאן נספר את סיפורה של השואה בריגה ונתרשם מהתצוגות במוזיאון. מכאן נצא מריגה ונעבור דרך השחזור של בית הכנסת הגדול בריגה והאנדרטה שהוקמה לידו.                                      בדרך דרומה נעבור דרך יער רומבולה, יער עצי אורנים לא רחוק מריגה, לכאן הובלו יהודי ריגה ונרצחו בבורות. נתייחד עם הקורבנות ונצא דרומה לכוון העיר פוניבז'.    בדרך ניכנס לעיירה טיפוסית בשם באוסקה. באוסקה במפת העולם היהודי הייתה עיר שדה ('עיר מצער') שהתגאתה במספר גדולים בישראל שגרו בה.  מספר שנים לפני התמנותו של הרב קוק לרבה של באוסקה, נפטר הרב של באוסקה – 'הבוסקר', הרב מרדכי אלישברג זצ"ל, חובב ציון מושבע, בין מייסדי המזרחי,  בזיכרונות היהודים משורטטים קווים של המשכיות\בינו ובין הרב קוק. בסיור בעיירה נבקר ליד מקום בית הכנסת הגדול, מקום מושבו של הרב קוק, ששימש כרב המקום, בית החולים היהודי, המשחטה ומספר מבני ציבור נוספים.  

בנסיעתנו נצביע על המצודה הסמוכה שהפכה למוזיאון בעיירה באוסקה, סביב מצודה זו היה הרב קוק מטייל כמעט יום-יום ומשוחח עם תלמידיו בתורתו.                                                                                                                                                                                       נמשיך בדרכנו דרומה לעיר פונוביז‘, בעיר זו שימש ברבנות ר' אליהו דוד רבינוביץ (תאומים) שהגיע אח"כ לארץ ישראל בהזמנתו של הרב סלנט, כאן נולד גם הפרטיזן חיים לזר, איש ביתר.  נבקר בבנין הישיבה, נרחיב כאן על הישיבות הליטאיות, נספר על פעילותיו של הרב כהנמן מייסד ישיבת פונוביז‘ בליטא ובישראל. נצפה על בתי קהילה נוספים ביניהם בתי כנסת, בית הספר ומקום בית הקברות היהודי, המשמש כיום גינה ציבורית, לאחרונה נבנתה אנדרטה יפה פרט ללוח זיכרון שניצב בצד הגן. נסייר במתחם הגטו היהודי שם הוקמה אנדרטה להנצחת היהודים שגרו במקום. נמשיך בדרכנו לקובנה, נגיע למלון, נאכל ארוחת ערב,לאחר ארוחת הערב נטייל להנאתנו ב- Laisves aleja  המדרחוב המפורסם בו נהגו להיפגש עשירי יהדות קובנה.

 

יום שני (11/7) : - קובנה – ז'ז'מר – וילנה (לינה)

 

  נתחיל את הסיור בקובנה בגבעה הנקראת על שמו של הסופר אברהם מאפו, כאן ישב וכתב את ספרו "אהבת ציון". לאחר מכן נמשיך לבית הקברות היהודי, ובו קברי הרב יצחק אלחנן ספקטור והרב אברהם דב שפירא. מכאן נמשיך לבית הכנסת "כאר שול" אוהל יעקב המפואר, נבקר בבית הכנסת הגדול של קובנה ובחצר האנדרטה לזכר ילדי קובנה היהודים שנספו בשואה נמשיך בסיור בעיר העתיקה , נבקר בככר העיר ובית העיריה, מכאן מתחיל המדרחוב על שם עיר הבירה וילנה, נצפה על הבזיליקה (ארכי – קתדרלה), היחידה בליטא שנבנתה בסגנון גוטי, נעבור ליד ספריית מאפו, בית הכנסת ובית המדרש ברחוב זמנהוף, נמשיך את סיורנו ונתעכב ליד  הגמנסיון העברי הראשון., בו למדה גם לאה גולדברג. ניסע לשכונת סלובודקה המפורסמת, נבקר במקום בו עמד בניין ישיבת סלובודקה בראשות הרב נתן צבי פינקל, "הסבא מסלובודקה", שכונת סלבודקה שימשה את הגרמנים במלחמת העולם השנייה כגיטו. כאן הצטופפו קרוב ל-30 אלף יהודי קובנה והסביבה. נספר את סיפור הגיטו.  משם נמשיך ל"פורט התשיעי", המצודה ששימשה מחנה מעצר ומקום הירצחם של יהודי קובנה בתקופת השואה. נבקר במוזיאון היהודי שבמצודה, נלמד על ההסטוריה של יהודי קובנה ועל ניסיון הבריחה של קבוצת יהודים מהמצודה. לאחר מכן נמשיך במסענו דרך העיירה ז'ז'מר, בה נראה בית כנסת מעץ העומד שם כבר מאות בשנים, נמשיך לוילנה,    

 

 

יום שלישי (12/7) : -  וילנה

 

 היום נתחיל את הסמינר בתרבות היידיש שווילנה הייתה אחד ממרכזיה העיקריים. את היום נחלק בין הרצאות מעניינות על שפת היידיש שהייתה במשך כ-800 שנים האחרונות שפתו של רוב רובו של העם היהודי ועל אוצרות התרבות שנוצרו בשפה הזאת. 

     נשלב בין ההרצאות – הכרות עם מרכז העיר, הנחצה על ידי נהר הנריס ומאופיין בשילוב   העירוני הייחודי, המחבר בין המרכז ההיסטורי והעתיק לבין זה החדש והמסחרי המרכז   ההיסטורי של וילנה הוא למעשה פנינה ארכיטקטונית של ממש, שכן מרבית הבניינים ההיסטוריים שבו, הסמטאות הססגוניות והשדרות רחבות הידיים, נשמרו או שופצו במהלך השנים וקשה לומר כי ההשפעות המערביות פוגעות בחוויה האותנטית וההיסטורית שמעניק האזור, כשם שקרה בערים אירופאיות שונות. ניתן להוסיף ולציין את העובדה כי המרכז ההיסטורי הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי ומשאבים רבים מופנים לטובת שימור וטיפוח האזור.

 

יום רביעי (13/7) : - וילנה – פונאר – טראקי - וילנה

    גם היום נמשיך את תכנית הסמינר, נשמע הרצאות  מעניינות על היוצרים המובילים בספרות  היידיש, ועל  המוסד האקדמי היהודי הראשון שנפתח בוילנה  לפני 90 שנה – מכון ייוו"א, על ספרות השואה ביידיש.  

בצהרים נצא לביקור בבורות ההריגה שבפונאר, במרחק של כ – 12 ק"מ מהעיר. נצפה על בורות ההריגה שביער, בהם נטבחו רוב יהודי וילנה והאזור, נבקר במוזיאון הקטן שנמצא שם ונערוך טכס התייחדות לזכרם של הנרצחים.                                                                              מכאן נמשיך ונגיע לעיר העתיקה טראקי, השוכנת בלב אגמים. טראקאי משמשת כמרכז הקראי הגדול במזרח אירופה, נבקר בבית הכנסת ובמוזיאון הקראי. נתרשם מהטירה המרשימה על אי בתוך האגם ומיופייה של העיר, נחזור לוילנה דרך בית הקברות בוילנה, בו טמון הגר"א , ויש בו אנדרטאות זיכרון לקודשי וילנה בשואה.

בערב נעשה טיול במרכז וילנה החדשה.

יום חמישי (14/7) : -  וילנה – ת"א

http://cdn.timesofisrael.com/uploads/2012/02/Vilnius-2-965x543.jpg את היום נפתח בהרצאות מסכמות של הסמינר על מורשת התרבות האידיש. בצהרים נצא לסיור רגלי בגטו וילנה ונספר את סיפורה של השואה בליטא בכלל ובוילנה בפרט. רוח המרד בגטו – אבא קובנר. נמשיך בסיור רגלי בעיר העתיקה, נדבר על החיים והמורשת היהודית במקום, בתי המגורים של יהדות וילנה, מוסדות הציבור, חצר השולהויף ובתי הכנסת האחרים. הגאון והשפעתו על יהדות העולם – עולם המתנגדים.. דפוס וילנה ועוד'

נסיים במרכז העיר העתיקה, כאן נוכל לרכוש גם מזכרות, אם עדיין לא רכשנו.

בשעות הערב נחזור לשדה התעופה על מנת לטוס הביתה.

מחיר הסמינר והמסע הוא 1100 יורו ליחיד.

 

 מחיר זה כולל את הטיסה,מיסי נמל ובטחון ודלק,  מלונות בדרגת תיירות טובה, אוכל (חצי פנסיון), כולל אוכל כשר (למי שירצה), אוטובוס צמוד לסיורים,מים מינרלים בדרך הדרכה מקצועית בעברית, סמינר בעברית על תרבות האידיש (6 הרצאות של שעה וחצי, כל הרצאה), כניסות לאתרים המפורטים, דמי רישום..

לעובדי ההוראה תינתן הנחה של 15% (935 יורו במקום  1100 )).

 

 

 

לדף הקודםלדף הבא
RSS