דף הבית>>סיורים>>סיורים עפ"י נושאים>>סיור ללטביה וליטא אייר תשע"ח , מאי 2018

סיורים עפ"י נושאים


בס"ד

"מירושלים לליטא" 

ליטא ולטביה בחמישה ימים מרוכזים

מסע בעקבות העולם היהודי בליטא

סיור בערים ובעיירות יהודיות בבלרוס וליטא

הסיור יתקיים ב – כ"א – כ"ה באייר (6-10/5/2018

בהדרכת: עקיבא סלע מנהל המרכז "מירושלים לליטא"

 

 

 

יום ראשון( 6/5)  -  ת"א – ריגה – באוסקה – פוניבז' – קובנה (לינה)

 Blackheads House Riga Latvia לאחר נחיתה והתארגנות בשדה התעופה בריגה , נצא לעיר ונבקר במוזיאון גיטו ריגה, כאן נספר את סיפורה של השואה בריגה ונתרשם מהתצוגות במוזיאון, נעבור בין בתי הגיטו היהודי ונגיע למקום בית הכנסת הגדול , נתרשם משחזור יסודות בית הכנסת והאנדרטה שהוקמה לידו.                                      לפני שנצא מריגה נטייל להנאתנו ברחוב אלברטה, הרחוב בו בנה האדריכל היהודי את הבתים בסגנון האר-נובו.בדרך דרומה נעבור דרך יער רומבולה, יער עצי אורנים לא רחוק מריגה, לכאן הובלו יהודי ריגה ונרצחו בבורות. נתייחד עם הקורבנות ונצא דרומה לכוון העיר פוניבז'.    בדרך ניכנס לעיירה טיפוסית בשם יאנישאק, נעצור בככר העיר ונספר כאן על תולדות היהודים בליטא, נסיים את סיורנו בעיירה בשני בתי כנסת מפוארים שפעלו כאן בעבר הלא רחוק.                                                                                                                                                                                         נמשיך בדרכנו דרומה לעיר פונוביז‘, בעיר זו שימש ברבנות ר' אליהו דוד רבינוביץ (תאומים) שהגיע אח"כ לארץ ישראל בהזמנתו של הרב סלנט, כאן נולד גם הפרטיזן חיים לזר, איש ביתר.  נבקר בבנין הישיבה, נרחיב כאן על הישיבות הליטאיות, נספר על פעילותיו של הרב כהנמן מייסד ישיבת פונוביז‘ בליטא ובישראל. נצפה על בתי קהילה נוספים ביניהם בתי כנסת, בית הספר ומקום בית הקברות היהודי, המשמש כיום גינה ציבורית, לאחרונה נבנתה אנדרטה יפה פרט ללוח זיכרון שניצב בצד הגן. נסייר במתחם הגטו היהודי שם הוקמה אנדרטה להנצחת היהודים שגרו במקום. נמשיך בדרכנו לקובנה, נגיע למלון, נאכל ארוחת ערב.

 

 יום שני (7/5) : - קובנה

  נתחיל את הסיור בקובנה בגבעה הנקראת על שמו של הסופר אברהם מאפו, כאן ישב וכתב את ספרו "אהבת ציון". לאחר מכן נמשיך לבית הקברות היהודי, ובו קברי הרב יצחק אלחנן ספקטור והרב אברהם דב שפירא. מכאן נמשיך לבית הכנסת "כאר שול" אוהל יעקב המפואר, נבקר בבית הכנסת הגדול של קובנה ובחצר האנדרטה לזכר ילדי קובנה היהודים שנספו בשואה נמשיך בסיור בעיר העתיקה , נבקר בככר העיר ובית העיריה, מכאן מתחיל המדרחוב על שם עיר הבירה וילנה, נצפה על הבזיליקה (ארכי – קתדרלה), היחידה בליטא שנבנתה בסגנון גוטי, נעבור ליד ספריית מאפו, בית הכנסת ובית המדרש ברחוב זמנהוף, נמשיך את סיורנו ונתעכב ליד  הגמנסיון העברי הראשון., בו למדה גם לאה גולדברג. ניסע לשכונת סלובודקה המפורסמת, נבקר במקום בו עמד בניין ישיבת סלובודקה בראשות הרב נתן צבי פינקל, "הסבא מסלובודקה", שכונת סלבודקה שימשה את הגרמנים במלחמת העולם השנייה כגיטו. כאן הצטופפו קרוב ל-30 אלף יהודי קובנה והסביבה. נספר את סיפור הגיטו.  משם נמשיך ל"פורט התשיעי", המצודה ששימשה מחנה מעצר ומקום הירצחם של יהודי קובנה בתקופת השואה. נבקר במוזיאון היהודי שבמצודה, נלמד על ההסטוריה של יהודי קובנה ועל ניסיון הבריחה של קבוצת יהודים מהמצודה. בדרך למלון, נעבור דרך הפורט השביעי, גם כאן נרצחו יהודים בתקופת השואה, עכשיו מקימים במקום אתר זיכרון ללימוד השואה. במלון נאכל ארוחת ערב, לאחר ארוחת הערב נטייל להנאתנו ב- Laisves aleja  המדרחוב המפורסם בו נהגו להיפגש עשירי יהדות קובנה.

 

יום שלישי (8/5) : -  קובנה – המוזיאון הפתוח של ליטא ברומשישוק - פונאר – טראקיי –קובנה

 

נתחיל את היום בסיור מעניין במוזיאון הפתוח של ליטא ברומשישוק. זהו מוזיאון אתנוגראפי, המשחזר את צורת החיים בליטא בעבר. המוזיאון המשתרע על שטח ענק של 17.5 קמ"ר משחזר את דרכי החיים והמגורים בעבר. בשטח המוזיאון עשרות מבנים המרוהטים בריהוט עתיק, ובחלק מהמבנים ניתן לראות קדרים, טווים, ובעלי מלאכה אחרים בשעת עבודתם, ליד המבנים מפוזרים כלי תחבורה של אז, תחנות רוח ומגדלים. בארות מים שחלקם הועברו למוזיאון מכפרים ועיירות שנשמרו שם למעלה ממאתיים שנים. בשטח מסעדות, בתי קפה וחנויות למזכרות.  

מכאן ניסע  לפונאר, במרחק של כ – 12 ק"מ מוילנה. נצפה על בורות ההריגה שביער, בהם נטבחו רוב יהודי וילנה והאזור, נבקר במוזיאון הקטן שנמצא שם ונערוך טכס התייחדות לזכרם של הנרצחים ליד האנדרטה הגדולה שנבנתה ע"י ממשלת ישראל.  נמשיך לעיר העתיקה טראקאי, שהייתה פעם בירתה של ליטא, עיר השוכנת בלב אגמים. טראקאי משמשת כמרכז הקראי הגדול במזרח אירופה, נבקר בבית הכנסת ובמוזיאון הקראי. נתרשם מהטירה המרשימה על אי בתוך האגם ומיופייה של העיר. נחזור לקובנה לארוחת ערב ולמלון.

 

יום רביעי (9/5) : - קובנה – קיידן – טלז – פלונגיאן – קובנה

בבוקר נצא צפונה לעיירה קיידן. עיירה עתיקה שבה נשארו שלשה בתי כנסת, אחד מהם משמש כמוזיאון קטן להנצחת הקהילה במקום. בעיירה זו הכיר הגאון מוילנה את אשתו. נתרשם מכנסיית העץ שבמקום ומהכיכר המרכזית, ומבית הקברות היהודי שנשמר על ידי העיריה.    נעזוב את קובנה בדרכנו לטלז, גם היא אחת הערים העתיקות בליטא, אינה נחשבת כעיר תירותית, אבל ליהדות חשובה טלז בגלל הישיבה שהייתה בסה. נבקר בישיבה ונספר את סיפורה כאשר בראשה עמד הרב אליעזר גורדון ששימש גם כרבה של העיר טלז. נרחיב על המאבקים שהיו בטלז על רקע החינוך בעיר, המורה י.ל. גורדון ויצירתו על הישיבה. בישיבה למדו גם אנשי תורה וציבור ידועים ביניהם: הרב שמחה אסף, הרב מאיר בר אילן זרח ורהפטיג, בן ציון דינור, אברהם הרצפלד ועוד.

נסייר בעיר ונבקר במספר אתרים יהודיים, בגטו של טלז נספר את הסיפור היחודי של גטו טלז, גטו של נשים בלבד ונסיים בביקור בבית העלמין היהודי.

נמשיך מערבה לעיירה פלונגיאן, בה הנציח חרש יהודי את הקהילה שנכחדה בשואה, אם יהיה לנו מזל נפגוש את החרש שיתן לנו הסבר על הפסלים ויוביל אותנו לסיור מודרך בעיירה. מכאן נחזור לקובנה.

יום חמישי (10/5) : - קובנה - וילנה – ת"א

http://cdn.timesofisrael.com/uploads/2012/02/Vilnius-2-965x543.jpg נתחיל את היום בהכרות עם מרכז העיר, הנחצה על ידי נהר הנריס ומאופיין בשילוב   העירוני הייחודי, המחבר בין המרכז ההיסטורי והעתיק לבין זה החדש והמסחרי המרכז   ההיסטורי של וילנה הוא למעשה פנינה ארכיטקטונית של ממש, שכן מרבית הבניינים ההיסטוריים שבו, הסמטאות הססגוניות והשדרות רחבות הידיים, נשמרו או שופצו במהלך השנים וקשה לומר כי ההשפעות המערביות פוגעות בחוויה האותנטית וההיסטורית שמעניק האזור, כשם שקרה בערים אירופאיות שונות. ניתן להוסיף ולציין את העובדה כי המרכז ההיסטורי הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי ומשאבים רבים מופנים לטובת שימור וטיפוח האזור.

נבקר במבצר, מרכז העיר העתיקה, ככר העיר, בית הגאון, האוניברסיטה ובית הנשיא.

בצהרים נבקר  בבית העלמין החדש של וילנה , בו טמון הגאון , ר' חיים עוזר גרוז'ינסקי ויש בו אנדרטאות זיכרון לקודשי וילנה בשואה.

נחזור לסיור מקיף בגטו וילנה. נספר על החיים בגטו הגדול והקטן, מכאן ברחו יהודים והצטרפו לפרטיזנים שהיו בייערות סביב וילנה. כאן גם קרא אבא קובנר את הכרוז החשוב "אל נלך כצאן לטבח. נרד לראות את דרכי הביוב שהיו כאן בהם השתמשו היהודים במטרה לברוח. ונבקר בבית הכנסת "טהרת הקודש" ששרד את השואה.

נצא לשדה התעופה ונתכונן לטיסה הביתה.

מחיר המסע: 960 יורו לאדם בחדר זוגי.

המחיר כולל:

·         טיסות סדירות מתל אביב לריגה ומוילנה לתל אביב.

·         4 לילות אירוח בבתי מלון בדרגת תיירות טובה.

·         ארוחות בוקר וערב כשרות למהדרין, סנדביצ'ים בצהרים, מים מינראליים בדרך.

·         אוטובוס תיירים ממוזג וצמוד.

·         מדריך ישראלי מומחה , מדריך מקומי דובר עברית.

 

פרטים והרשמה : 050-5287379


לדף הקודם
RSS