להתקשרות מהירה
קבל/י עידכונים כל פעם שאעדכן את הבלוג שלי בפוסט חדש.

קהילות

מחקרים בנושא היהודים , השפה האידיש והשואה בליטא - פרופ דוד כץ.
העיר קובנה ידועה בנופה היפה. היא מוקפת הרים מכוסי יער וירק ובסביבתה זורמים הנהרות נימן ווילייה. אולם, חשיבותה של קובנה מתוך שהייתה מוקד גיאוגרפי- אסטרטגי, בו נפגשו הדרכים ממזרח למערב ולהיפך. קובנה הייתה עיר ואם בישראל ולקהילה היהודית שבה יצאו מוניטין בתפוצות הגולה. היו בה אנשי שם, שעליהם הייתה גאוותה. אברהם מאפו, הסופר הידוע ויוצר הרומן העברי, הרב יצחק אלחנן ספקטור, שהיה מפורסם בכל העולם היהודי, ד"ר מינקובסקי, המתמטיקאי המופלא שרכש לו שם עולמי במחקריו , ר' איסר-בער וולף, ראש קהילת קובנה ועסקן ציבורי בעל שיעור קומה, ועוד.
שאוולי היא העיר הצפונית הגדולה בליטא. בגלל מיקומה הגיאוגרפי, נהפכה שאוולי, כבר בתקופה מוקדמת יחסית, לעיר תעשייתית מתקדמת. יהודים התיישבו בשאוולי במחצית השנייה של המאה ה-17. מפעל העורות הגדול בליטא נפתח על ידי משפחת פרנקל בשאוולי. בתקופת השואה היה גטו בשאוולי, אחד מניצולי שאוולי היה יו"ר הכנסת בישראל, מר דב שילנסקי.
ז'גר הוא אחד הישובים הקדומים בליטא. גם היישוב היהודי בז'גר היה מהקדומים שבליטא. העיירה ז'גר הייתה ידועה כעיר של תורה, העמידה אנשי מדע ומסחר שהטביעו את חותמם בכל ליטא.
RSS