דף הבית>>סיורים>>סיורים עפ"י נושאים>>סיור שורשים לליטא ובלארוס בעקבות העולם היהודי - קיץ תשע"ה

סיורים עפ"י נושאים

                                                                   

בס"ד

סיור שורשים לליטא ובלארוס בעקבות העולם היהודי נבקר בערים ובעיירות בעלי מורשת ניחוח של פעם, נספר את סיפורם של יהודי המקום ונחפש יחד שורשים למשפחותינו.  

יציאה:  כ"ו בתמוז – ד'  במנחם-אב תשע"ה, (2015 /21/7 – 13)

בהדרכת עקיבא סלע, מנהל המרכז "מירושלים לליטא"

 

 

יום שני , כ"ו בתמוז -  שדה התעופה, טיסה  23.50

יום שלישי,  כ"ז בתמוז -  מינסק = וולוז'ין – ז'ז'מר – קובנה

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Volozhin_yeshiva.jpg לאחר הנחיתה והתארגנות תפילה וארוחת בוקר נצא לכוון וולוז/ין, העיר שבה הוקמה הישיבה הליטאית הראשונה על ידי רבה של וולוז'ין, ר' חיים. נצפה בבנין הישיבה, שהבניין שלה עומד עדיין, , נפקוד את בית הקברות היהודי וליד קברו של ר' חיים נרחיב על תורתו וספריו. לאחר סיור קצר בוולוז'ין, נספר על יהודי וולוז'ין בשואה אלה שנרצחו ואלה שברחו ליערות והצטרפו לפרטיזנים. נעזוב את וולוז'ין לכוון ליטא, נחצה את הגבול ונחלוף על פני עיר הבירה וילנה. לא נתעכב כאן אלא נמשיך מערבה לכוון העיר קובנה. לפני שנכנס לעיר נעצור בעיירה בשם ז'ז'מר. כאן נרחיב את ההסבר על תחילת הישוב היהודי בליטא , איך הגיעו היהודים וכיצד התפתחו הכפרים והעיירות. בז'ז'מר נותר אחד מבתי הכנסת הבודדים מעץ שנבנה לפני למעלה ממאתיים שנים.

נמשיך בדרכנו לקובנה, נגיע למלון, נאכל ארוחת ערב,לאחר ארוחת הערב נטייל להנאתנו ב- Laisves aleja  המדרחוב המפורסם בו נהגו להיפגש עשירי יהדות קובנה.

יום רביעי,  כ"ח בתמוז-  קובנה – טלז – קלם – קובנה

נתחיל את הסיור בקובנה בגבעה הצופה על העיר ושתי הנהרות החוצים אותה, כאן ניתן סקירה על התפתחות הישוב היהודי בסלבודקה ובקובנה. לאחר מכן נמשיך לבית הקברות היהודי, ובו קברי הרב יצחק אלחנן ספקטור והרב אברהם דב שפירא. מכאן נצא מקובנה לכוון העיר טלז, העיר טלז נודעה בקהילות ישראל בזכות הישיבה שהייתה בה בראשותו של הרב גורדון. נרחיב את הדיבור ליד הישיבה על סוגי הישיבות הליטאיות, ועל פועלם של הרב גורדון והרב בלוך שעמדו בראש הישיבה ושמשו גם כרבני העיר. נסייר בגטו היהודי, נספר את סיפורם של הנשים בגטו, נחלוף ליד מבני בתי כנסת בעיר ונסיים בבית העלמין היהודי, בו נטמן הרב בלוך. נמשיך את הסיור לעיר קלם, כאן ההזדמנות להרחיב את נושא תנועת המוסר, הסבא מקלם והקשר עם הישיבות. נחזור לקובנה להמשיך בה את הסיור, נבקר בשכונת סלבודקה, זו השכונה בה גרו רוב יהודי קובנה, כאן הייתה ישיבת סלבודקה שהתפצלה ולכן הובלו, מאוחר יותר,  כל יהודי קובנה והסביבה בתקופת השואה. נרחיב כאן על החיים היהודיים בגטו. מסלבודקה נעבור מעל ה"גשר הירוק" לכוון העיר העתיקה ונחלוף ליד בית המדרש הגדול בו התפלל הרב יצחק אלחנן ספקטור. ליד המלון נתייחד עם הקורבנות שנרצחו ערב המלחמה ליד מוסך לייטוקיס, זה היה הארוע המכונן הראשון נגד יהודי קובנה. נחזור למלון ונאכל ארוחת ערב.

 

יום חמישי,  כ"ט בתמוז -  קובנה – קיידן – פוניבז' – וילנה

 

את היום נתחיל בבית הכנסת "כאר שול" אוהל יעקב המפואר, נבקר בבית הכנסת הגדול של קובנה ובחצר האנדרטה לזכר ילדי קובנה היהודים שנספו בשואה נמשיך בסיור בעיר העתיקה , נבקר בככר העיר ובית העיריה, מכאן מתחיל המדרחוב על שם עיר הבירה וילנה, נעבור ליד בתי היהודים ומוסדות החינוך שהיו שם, בית הכנסת ובית המדרש ( נאביאז'ר קלויז')ברחוב זמנהוף, משם נמשיך לפורטים: ה"פןרט השביעי", ליד המבצר שמשמש את הצבא הליטאי, הובאו בקיץ 1941 כ- 7000 יהודים , כלאו אותם בחוץ וכעבור כמה ימים רצחו אותם בבורות שליד המבצר.(אומרים שלכאן הובא גם ר אלחנן וסרמן שהגיע מהישיבה בברנוביץ'). משם נמשיך ל"פורט התשיעי", המצודה ששימשה מחנה מעצר ומקום הירצחם של יהודי קובנה בתקופת השואה. נבקר במוזיאון היהודי שבמצודה, נלמד על ההיסטוריה של יהודי קובנה ועל ניסיון הבריחה של קבוצת יהודים מהמצודה. לאחר מכן נמשיך מערבה לעיירה קיידן. עיירה עתיקה , שבה נשארו שלשה בתי כנסת, אחד מהם משמש כמוזיאון קטן להנצחת הקהילה במקום. בעיירה זו הכיר הגאון מוילנה את אשתו. נמשיך צפונה לעיר פונוביז‘, בעיר זו שימש ברבנות ר' אליהו דוד רבינוביץ (תאומים) שהגיע אח"כ לארץ ישראל בהזמנתו של הרב סלנט.נבקר בבנין הישיבה, נרחיב כאן על הישיבות הליטאיות, נספר על פעילותיו של הרב כהנמן מייסד ישיבת פונוביז‘ בליטא ובישראל. נצפה על בתי קהילה נוספים ביניהם בתי כנסת, בית הספר ומקום בית הקברות היהודי, המשמש כיום גינה ציבורית, לאחרונה נבנתה אנדרטה יפה פרט ללוח זיכרון שניצב בצד הגן. נסייר במתחם הגטו היהודי שם הוקמה אנדרטה להנצחת היהודים שגרו במקום. נמשיך בדרכנו לעיר הבירה של ליטא – וילנה.

 

יום ששי,  א' במנחם אב -  וילנה – פונאר - טראקי – וילנה

 

היום ראש חודש מנחם אב, נתפלל בבית הכנסת של חב"ד ולאחר ארוחת בוקר נצא לגיא ההריגה פונאר, במרחק של כ – 12 ק"מ מהעיר. נצפה על בורות ההריגה שביער, בהם נטבחו רוב יהודי וילנה והאזור, נבקר במוזיאון הקטן שנמצא שם ונערוך טכס התייחדות לזכרם של הנרצחים. מכאן נמשיך ונגיע לעיר העתיקה טראקאי, השוכנת בלב אגמים. טראקאי משמשת כמרכז הקראי הגדול במזרח אירופה, נבקר בבית הכנסת ובמוזיאון הקראי. נתרשם מהטירה המרשימה על אי בתוך האגם ומיופייה של העיר, ונסיים בביקור בבית הקברות העתיק של הקראים. נחזור לעיר הבירה וילנה,נחזור לוילנה, נפקוד את בית הקברות היהודי אליו הועברו עצמותיו של הגאון והגר צדק (הגרף פוטוצקי) במקום נטמנו רבני העיר לצד סופרים, משוררים ופרטיזנים יהודים. והרבה הרבה יהודים וילנאיים. משם נמשיך למקום בו היה בית הקברות הישן בוילנה, המשמש היום כמרכז ספורט שלידו לוח זיכרון ולגאון ולגר צדק, שהיו קבורים שם. נמשיך לבקר באתרים נוספים בוילנה, נערוך תצפית על וילנה ממרומי המצודה ונחזור להתמקם במלון לקראת שבת. את תפילת השבת נעשה בבית הכנסת הגדול שנותר בוילנה ונחזור לסעודת השבת.

 

 

 

 

 

שבת,  ב' במנחם אב -  וילנה

לאחר התפילה וסעודת שבת נערוך סיור רגלי מקיף בגטו היהודי בוילנה, נבקר ליד ביתו של הגאון, בחצר ה"שולהויף,  נבקר ליד הספריה, כאן בעלית הגג קרא אבא קובנר את הכרוז "פונאר היא מוות".  נחזור למלון למנוחה, לפני הסעודה  השלישית נצא לסיור נוסף לראות את דפוס ראם , בית הקהילה, ביתו של ר' חיים עוזר גרוז'ינסקי , ונצביע על מקום ישיבת רמייליס. מוצאי שבת יוקדש לסיפור יהדות וילנה – "ירושלים דליטא".

 

יום ראשון,  ג' במנחם אב -  וילנה – ראדין – גרודנה

http://breslevcity.co.il/management/additions/filemanager/pictuers/hilula/chafets_chaim4.jpg לאחר ארוחת בוקר נצא דרומה למעבר הגבול של בלארוס. בדרך נעצור ביער רודניקי, בו פעלו הפרטיזנים במלחמת העולם השנייה, נמשיך לראדין, עיירה קטנה בה  ישב ה"חפץ חיים" בביקור בראדין נראה עיירה אוטנטית על בארות המים והבתים כפי שהיו לפני למעלה מ-100 שנים. נבקר בראדין באולם הישיבה- בית מדרשו של החפץ חיים, נצפה על מקום ביתו של ה"חפץ חיים" ונפקוד את קברו ששופץ לאחרונה בבית הקברות היהודי שנשמר במקום. מראדין נמשיך מערבה לגרודנה, נתחיל את הסיור בעיר העתיקה, נחלוף ליד המבצר הישן והחדש ונתוודה להיסטוריה המפוארת של העיר. ליד הכניסה לגטו, שער הגטו הראשון, נערוך טכס התייחדות קצר ומשם נמשיך את סיורנו בעיר העתיקה, נחלוף ליד מבני בתי כנסת, בתי ספר עבריים ומוסדות ציבור נוספים. גרודנה מפוצלת לרובעים נפרדים.נגיע למלון , נתארגן ונצא לארוחת ערב.

 

יום שני,  ד' במנחם אב – גרודנה – סלונים – נובורדוק – מיר - מינסק

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Synagogue,_Slonim.jpg  נתפלל בבית הכנסת הגדול, אחד מבתי הכנסת המפוארים שהיו במזרח אירופה, יהודי המקום לא ישכחו את החזנים סירוטה וקוסבצקי שנתנו קונצרטים בבית הכנסת.כאן נבקר גם במוזיאון היהודי שנפתח לפני כשנתיים ונספר את סיפור בית הכנסת בתקופת השואה. לאחר ארוחת בוקר, נעבור לרובע פארשטאט, שם נותר בית העלמין העתיק,בו טמונים ר' שמעון שקופ, ראש הישיבה בגרודנה ואלכסנדר זיסקינד,"בעל יסוד ושורש העבודה".   נעזוב את גרודנה ונצא מזרחה, בדרכנו מזרחה נעבור דרך סלונים, עיר ואם בה נוסדה חסידות סלונים הידועה,חסידות ציונית יוצאת דופן, נגיע לככר המרכזית שמסביבה עמדו מבני הציבור של הקהילה, נמשיך לבית הכנסת המפואר שעומד עזוב ומוזנח, לכאן רוכזו כל יהודי סלונים לפני הוצאתם להורג. נמשיך לבית הכנסת של ה"מזרחי" ובדרכנו נעבור בתחנת מכבי האש שנוהלה ע"י יהודי המקום, ליד בית הכנסת, ביה"ס היהודי ובית החולים היהודי, המשמש גם כיום בית חולים מקומי. נערוך תצפית על הגטו היהודי מעבר לנהר ונסיים בבית הקברות בו נטמן האדמור מסלונים. אחד מהאדמורים ה"ציוניים" שדירבן את חסידיו לעלות לארץ ישראל. נסיים את סיורנו בסלונים ונצא צפונה, לכוון נובהרדוק. זו העיר שנתפרסמה בישיבתה בה הרב יוסף יוזל הורביץ- ה"סבא מנובהרדוק", פיתח את שיטתו בתוך תנועת המוסר, שיטת "שפלות האדם", מעיר זו יצאה גם דרך מנהרת הבריחה, קבוצת הפרטיזנים היהודים בראשותו של בילסקי, נבקר במוזיאון שהוקם בתוך הגטו היהודי המספר את ספור הבריחה. בככר העיר, נבחין בבנין בית הכנסת והישיבה ולפני שנצא נעבור ליד מוזיאון המנציח את דמותו של הסופר הידוע אדם מיצקביץ, תושב המקום, משם ניסע למיר שנודעה בעולם היהודי בזכות הישיבה שהיתה בה, בסמוך לבנין הישיבה נבחין בבתי הקהילה היהודית, בית ספר, בית כנסת ועוד. מיר זו הישיבה הליטאית היחידה שתלמידיה הצליחו לברוח לפני המלחמה דרך יפן והגיעו ארצה. נעבור בבורות הרצח ונצפה על המבצר והמנזר שהיו קשורים למאבק היהודים בגרמנים.לפני שנצא ממיר נפקוד את בית הקברות בו טמון ר' ירוחם משגיח הישיבה. משם ניסע למלון במינסק.

יום שלישי,  ה' במנחם אב – מינסק - חאטין – שדה התעופה – ת"א

 

http://3.bp.blogspot.com/-fl2z6G6geXE/Tj2_MhPlDzI/AAAAAAAAKnU/FOgeUnfuT3Q/s1600/%25D7%25A2%25D7%2595%25D7%25AA%25D7%25A7%2B%25D7%25A9%25D7%259C%2BIMG_8402.JPG בבוקר לאחר תפילת שחרית וארוחת בוקר נצא צפונה מהעיר לחאטין, כפר מצפון למינסק שנשרף ע"י הגרמנים, היום המקום נבנה כ"בית קברות לכפרים" אתר הנצחה לאומי לזכרם של תושבי בלארוס שנהרגו במלחמת העולם השניה (1/4 מכלל תושבי בלארוס) במקום זה נרחיב את הסיפור על הפרטיזנים הרוסים והיהודים. נחזור למינסק נערוך סיור בעיר העתיקה המשוחזרת- זו של המאה ה-15, יש בה מבנים שהיו שייכים לקהילה היהודית שחיה במקום וביניהם גם בית כנסת. נעבור בשדרות ובכיכרות הראשיים, נבקר בבית הכנסת הגדול, המשמש כיום כתיאטרון ונבקר על גג הספרייה הלאומית ונצפה על העיר.

נסיים את הביקור במינסק ואת המסע שלנו בגטו היהודי, באנדרטה שנבנתה לזכרם של יושבי הגטו, בבית העלמין היהודי, שלא נותרו בו מצבות, ולבסוף נסיים באנדרטה המרשימה ב"ימה" שהוקמה בפארק של חסידי אומות העולם, לזכרם של יהודי מינסק והסביבה.

נמשיך בדרכנו לשדה התעופה לחזור ארצה עייפים אך מלאי חוויות.

יתכנו שינויים במסלול – טל"ח

מחיר המסע 1580 יורו לאדם בחדר זוגי.

תוספת ליחיד בחדר 250 יורו.

 

המחיר כולל :

         -  טיסה סדירה מתל אביב למינסק וממינסק לתל אביב.

         -  מיסי נמל בטחון ודלק

         -  סיורים מודרכים בלוויית מדריך מקומי דובר עברית.

         -  ביקורים וכניסות לאתרים המפורטים במסלול.

         -  7 לילות אירוח בבתי מלון בדרגת תיירות טובה.        

         -  כלכלה: כל ימי הטיול מבוססים על ארוחת בוקר, סנדביצ'ים לצהרים וארוחת ערב חמה

                           מים מינראליים בדרך.       

         -  אוטובוס תיירים ממוזג וצמוד.

         -  מדריך ישראלי מומחה.

         - ביטוח נסיעות, בריאות ומטען , בסיסי.

         - בטוח על פי דרישות ממשלת בלארוס

         - טיפים לנותני השירותים בחו"ל

המחיר אינו כולל:

         הוצאות אישיות ,כל מה שאינו מופיע ב"מחיר כולל"

 

         דמי ביטול:

     עד 30 יום לפני היציאה יוחזר כל הסכום ששולם למעט דמי טיפול (75 $ לאדם).

לדף הקודםלדף הבא
RSS