דף הבית>>סיורים>>סיורים עפ"י נושאים>>מסע בעקבות המתנגדים והחסידים -אדר ב' תשע"ו

סיורים עפ"י נושאים

 

                                                                      

בס"ד

מסע בעקבות המתנגדים והחסידים

ליטא - בלארוס - פולין

המסע עסק במשנתם הרעיונית של הגאון מוילנה והבעש"ט

בהדרכת עקיבא סלע מחבר הספר "בנתיבות ליטא היהודית" ומנהל המרכז "מירושלים לליטא

 

יום ראשון י"ז באדר ב' תשע"ו (27/3/2016)

נצא מישראל לקיוב שבאוקריינה, בזמן שנמתין לטיסה לוילנה, נצא לסיור בכמה אתרים בעיר, כולל בבי יאר, נחזור לשדה התעופה ונטוס לליטא.

לאחר שנגיע לוילנה, עיר הבירה של ליטא, נצא לבית העלמין היהודי ונפקוד את קברו של הגאון מוילנה,שהפך לאגדה עוד בחייו, הוא זה שהתווה את אורח החיים של הליטבקים – המתנגדים. כאן נספר את סיפור חייו ואת סיפורו של "הגר צדק" שנטמן יחד איתו באותו אהל. נמשיך בבית העלמין לציונו של ר' חיים עוזר גרוז'ינסקי, "בעל האחיעזר", מגדולי רבני וילנה, מייסד וועד הישיבות. מי שהרביץ תורה ברבים. לידו קבור ר' יצחק לייב רבינוויץ' – ר' איצלה הפוניביז'ר, מי שביקש להעביר את גופתו בסמוך לגאון.                                                                                                                           בדרכנו למלון נעבור בבית העלמין היהודי העתיק שנהרס ונבזז על ידי הרוסים והגרמנים. כאן גילו לאחרונה את מקום קבורתו של ר' ברוך בער ליבוביץ' ,ראש ישיבת כנסת בית יצחק בסלבודקה שבליטא, בה' בכסלו, שבעים וחמש שנים לפטירתו גילו מצבה חדשה על קברו.                                                                                                                נעבור דרך העיר העתיקה של וילנה, מקום מגוריו של הגר"א, ליד חצר השולהויף (חצר בתי הכנסת), בעיר העתיקה של וילנה רוכזו עשרות אלפי יהודי וילנה והסביבה לתוך הגטו בתקופת השואה.                      

 ארוחת ערב ולינה בוילנה.

 

יום שני י"ח באדר ב' תשע"ו (28/3/2016)

 

לאחר תפילה עם שרידי הקהילה היהודית בוילנה בבית הכנסת  היפה "טהרת הקודש" , היחידי שנשאר פעיל בעיר, נצא מוילנה וניסע לעיר קובנה. כאן הייתה ישיבת סלבודקה הידועה שבראשה עמד הרב נתן צבי פינקל - הסבא מסלבודקה, הישיבה הליטאית הראשונה שנלמד בה שיעור מוסר, בסופו של דבר רוב הישיבה עלתה לארץ ישראל לישיבת חברון.  סביב הישיבה בשכונת סלבודקה חיו עשרות אלפי יהודים. כאן היה בית הכנסת הגדול שהכיל למעלה מ-3000 מקומות ישיבה, אומרים שהיה הגדול ביותר באירופה. בקובנה נפקוד את אהלו של רבי יצחק אלחנן ספקטור, מי שכונה "רבן של בני הגולה". יום הזיכרון שלו יהיה יומיים אחר כך. באותו בית עלמין קבור אחרון הרבנים של קובנה שנספה בשואה הרב דוב כהנא שפירא, מגדולי ה פוסקים במאה שעברה.  

לא ניפרד מקובנה לפני שנבקר בפורט ה-9 , מקום הירצחם של רוב יהודי קובנה והסביבה בשואה. כאן נבנתה אנדרטה גדולה ומוזיאון יהודי המנציח את הקורבנות היהודים.                                            נחזור לוילנה דרך בית כנסת נדיר שנשאר בליטא- בית הכנסת מעץ בז'זמר.

   ארוחת ערב ולינה בוילנה.

יום שלישי י"ט באדר תשע"ו (29/3/2016)

 

לאחר תפילה וארוחת בוקר נצא מוילנה שבליטא דרומה לבלארוס, בדרך נעבור בפונאר לכאן הובלו ע"י הרוצחים הגרמנים כל יהודי וילנה ונורו למוות לתוך בורות. נתייחד עם זכרם ונתפלל לעילוי נשמתם.        התחנה הראשונה שלנו בבלארוס היא בראדין מקום מושבו של ה"חפץ חיים" – ר' ישראל מאיר הכהן זצ"ל, מחשובי הרבנים של המאה האחרונה, מחבר המשנה ברורה ומי שהקדיש את כל חייו לשמירת הלשון. נפקוד את קברו ונלמד שם את פרק היום בשמירת הלשון. בבית המדרש של החפץ חיים נתפלל מתוך רצון למצוא את הטוב הפנימי שבנו ובזולתנו.                                                    נמשיך את סיורנו בבלארוס ונגיע לעיר סלונים, מקום מושבם של מייסדי חסידות סלונים הידועה בריבוי לומדי התורה שבה. נשתטח על ציונם של מייסדי החסידות , אברהם וינברג, בעל יסוד העבודה  ר' שמואל וינברג בעל הדבר שמואל   ר' שמואל וינברג כל חבורה (= קבוצה) יש לה שער בשמים, והשער שלנו " הוא אמונה ושפלות

 לא ניפרד מסלונים לפני שנבקר בבית הכנסת הגדול והמפואר שבעיר , עליו ניתן לומר היום את הפסוק: "נחֲלָתֵנוּ נֶהֶפְכָה לְזָרִים בָּתֵּינוּ לְנָכְרִים...  עַל-זֶה הָיָה דָוֶה לִבֵּנוּ עַל-אֵלֶּה חָשְׁכוּ עֵינֵינוּ.  עַל הַר-צִיּוֹן שֶׁשָּׁמֵם שׁוּעָלִים הִלְּכוּ-בוֹ."                                                                                                                         את ארוחת הערב נסעד בבית חב"ד שבגרודנה ונלון בעיר.

יום רביעי כ' באדר ב'תשע"ו (30/3/2016)

 

תפילת שחרית נתפלל בבית הכנסת הגדול והמפואר, הנמצא באמצע השיפוץ. לאחר ארוחת הבוקר ניסע לבית הקברות היהודי ששרד בגרודנה. כאן נפקוד את קברו של ר' שמעון שקופ שזכה לשם טוב בגדולתו בתורה, בהשפעתו האדירה על כל קהילות אירופה ובנטיעת אהבת תורה ויראת שמים בלבות תלמידיו. באותו בית עלמין נעלה לקברו של ר' אלכסנדר זיסקינד, בעל יסוד ושורש העבודה. רב ידוע ומקובל ששמו הלך מתחילת העולם ועד סופו. הגר"א אמר עליו: "רבי אלכסנדר זיסקינד גדול כספרו, וספרו גדול כמוהו", ור' לוי יצחק מברדיטשוב כתב בהסכמה לספר כי חזקת המחבר היא "שיכנסו דבריו בלב שומעיהם להחזיק במוסר ה' ויראתו". התחנה הבאה שלנו תהיה לאחר המעבר לפולין, בעיר ביאליסטוק, נבקר בשרידי בית הכנסת במקום ונספר את סיפור יהודי העיר. מכאן נצא דרומה לעיירה קוצק. כאן נעבור ליד ביתו של מנחם מנדל מקוצק, מייסדה של חסידות קוצק, ואחד המיוחדים באדמו"רי החסידות. התפרסם בחריפותו, בחדות אמרותיו, ובהנהגתו התקיפה ויוצאת הדופן. עליו נאמר כי "כל המידות שקבעו חכמים בבן העולם הבא, נתקיימו בו " נבקר בבית העלמין היהודי בחלקת קברו ובני משפחתו, נקרא ונסביר את עיקרי תורתו החקוקים על מצבתו.                                                                                                         

  בערב נגיע ללובלין, נבקר בישיבת חכמי לובלין , אותה הקים רבי מאיר שפירא,  כאן בישיבה זו קרא הרב שפירא לכל יהודי העולם ללמוד את הדף היומי, דף קבוע בכל מקום. לעלוי נשמתו נלמד את הדף היומי בבית המדרש.

ארוחת ערב ולינה בלובלין.

 

יום חמישי כ'א באדר תשע"ו (31/3/2016)

 

לאחר תפילת שחרית וארוחת בוקר נצא לבית העלמין הישן בלובלין, כאן לא נוכל למצוא את קברו של ר' מאיר שפירא כי עצמותיו הועלו לירושלים אבל נמצא כאן שורה של גדולי ישראל שהטביעו חותמם על העם היהודי מספר שנים רב וביניהם : ה"חוזה מלובלין" - רבי יעקב יצחק מלובלין,  רבי שלום שכנא מלובלין רבו של הרמ"א,  רבי שלמה לוריא - מהרש"ל,  רבי מאיר - מהר"ם מלובלין, ורבי עזריאל הורביץ, אב"ד לובלין "ראש הברזל".                                                                                                                       כשנצא מלובלין נעבור דרך אחד ממחנות ההשמדה בפולין – מחנה מידייניק.  לכאן הובלו מאות אלפי יהודים שעלו לשמים על קדוש ה' דרך המשרפות.                                                                      התחנה האחרונה במסענו המיוחד הוא בליז'נסק. מקום קבורתו של רבי אלימלך וייסבלום מלִיזֶ'נְסְק היה אדמו"ר ומנהיג חסידי בדור השלישי לחסידות, מחבר הספר "נועם אלימלך". בחצרות החסידיות מקפידים לכנותו בתואר הרבי רבי אלימלך.‏ נחשב אחד מגדולי מבססי החסידות בפולין, עד כדי השוואתו לבעש"ט. באהל שנבנה על קברו נערוך התוועדות וכשם שבחייו שמעו על קדושתו והגיעו אליו לבקש עזרה ורפואה, נתפלל גם אנו , כל אחד על  צרכיו וכולנו על עם ישראל , וכפי שנכתב על ידי ר' אלימלך ומושר על ידי כולנו: "נראה כל אחד מעלת חברנו ולא חסרונם"

ממשיכים לורשה ללינה ומשם תצא הטיסה לישראל.


 

מחיר הסיור 1290 יורו ליחיד בחדר זוגי

תוספת ליחיד בחדר נפרד  250 יורו

 

מחיר הטיול כולל:
 טיסות: טיסה סדירה מתל אביב לוילנה ומורשה לתל אביב

מיסים: מיסי נמל ודלק נכון לתאריך 1.12.15

 ביטוח בריאות בסיסי ומטען

 בתי מלון: אכסון בבתי מלון תיירות טובה 
כלכלה: חצי פנסיון: ארוחת בוקר כשרה + כריכים לצהריים וארוחת ערב חמה
 תחבורה יבשתית: אוטובוס תיירים נוח ממוזג לביצוע תוכנית הטיול
 סיורים: סיורים בהתאם לתוכנית הטיול ומדריך מקומי דובר עברית
 דמי כניסה לאתרים : דמי כניסה לאתרים השונים המופיעים בתוכנית הטיול

מלווה קבוצה: מדריך ישראלי מומחה

טיפים לנותני השרות בחו"ל 

 

המחיר אינו כולל:

* שינויים במחירי הטיסה המושפעים מהתייקרות היטלי הדלק והביטחון ומיסי נמלי התעופה לאחר תאריך 1.12.15

* שינויים בשער המטבעות המקומיים לעומת הדולר האמריקאי מעל 2% מתאריך 1.12.15 ועד לתשלום בפועל יחולו על הנוסע
( טיפ למדריך הישראלי (נהוג לתת 3-4$ ליום לנוסע
' הוצאות בעלות אופי אישי כלשהן כגון: משקאות בארוחות, טלפונים וכד 
 כל שרות שאינו מוזכר במחיר כולל

לדף הקודםלדף הבא
RSS